STATUT
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 1
im. "Małego Księcia"
w
Hrubieszowie
***************************************************************************
Hrubieszów 2019
Spis treści
| Str. |
Podstawa prawna statutu | 3 |
1. Nazwa i typ placówki | 4 |
2. Cele i zadania przedszkola | 5 |
3. Organy przedszkola i ich kompetencje | 8 |
4. Organizacja pracy przedszkola | 10 |
5. Zasady odpłatności za przedszkole | 12 |
6. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola | 13 |
7. Prawa i obowiązki rodziców | 16 |
8. Prawa i obowiązki dziecka | 18 |
9. Przepisy końcowe | 20 |
PODSTAWA PRAWNA STATUTU
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. PRAWO OŚWIATOWE ( DZ. U. z 2019 poz. 1148
ze zm.)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWĘ
PRAWO OŚWIATOWE (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 poz. 1481);
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze
zmianami),
- Akty wykonawcze MEN wydane na podstawie ustaw: Prawo oświatowe, Przepisy
wprowadzające, Karta Nauczyciela.
Rozdział 1
Nazwa i typ placówki
§ 1
- Przedszkole Nr 1 w Hrubieszowie jest przedszkolem publicznym.
- Pełna nazwa przedszkola brzmi: Miejskie Przedszkole Nr 1 im. ”Małego Księcia” w Hrubieszowie.
- Siedziba główna przedszkola znajduje się w Hrubieszowie przy ul.Piłsudskiego 59. Dwa
oddziały mieszczą się w budynku położonym w Hrubieszowie przy ul.Gródeckiej 48.
- Terenem działania Miejskiego Przedszkola Nr 1 jest miasto Hrubieszów.
- Organem prowadzącym placówkę jest Gmina Miejska w Hrubieszowie.
- Nadzór pedagogiczny sprawuje Kurator Oświaty w Lublinie.
- Stemplem urzędowym przedszkola jest stempel podłużny w brzmieniu:
Miejskie Przedszkole Nr 1
im. ”Małego Księcia”
ul. Piłsudskiego 59,
tel. 84 696-31–29
22-500 Hrubieszów
- Przedszkole jest jednostką budżetową Gminy Miejskiej w Hrubieszowie działającą
w oparciu o ustawę o finansach publicznych.
§ 2
Przedszkole:
- prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
Wsparcie to realizowane jest poprzez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co
umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie
doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia
dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa, dążąc
w szczególności do:
- wspomagania indywidualnego rozwoju każdego dziecka;
- udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- tworzenia warunków umożliwiających podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej,
językowej, etnicznej i religijnej,
- zapewnienia opieki dzieciom przebywającym w Przedszkolu.
§ 4
Wynikające z powyższych celów zadania Przedszkole realizuje poprzez:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku;
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci;
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
- propagowanie zasad promocji i ochrony zdrowia oraz kształtowanie sprawności fizycznej
dzieci;
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie
zainteresowań technicznych;
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych;
- kształtowanie poszanowania dla roślin i zwierząt;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania oraz rozwijanie umiejętności
czytania i pisania dzieci sześcioletnich;
- wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
§ 5
Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola to:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą we wszystkich sferach rozwoju;
- zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
- zajęcia rozwojowe organizowane dla dzieci mających trudności w opanowaniu treści
podstawy programowej oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami
rozwojowymi;
- okazje edukacyjne - stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji,
wyboru partnerów;
- wycieczki, spacery, zabawy w ogrodzie, uroczystości i imprezy;
- zabawy dowolne oraz spontaniczna działalność dzieci;
- zajęcia dodatkowe organizowane przy współudziale finansowym rodziców i za ich
zgodą;
- zajęcia dodatkowe odbywają się zgodnie z arkuszem organizacji pracy przedszkola po
zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
§ 6
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom
uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu
rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych
oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści, w
szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem
oraz w formie:
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym,
- porad i konsultacji,
- zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w
formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno-
pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
§ 7
- Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć w Przedszkolu oraz poza Przedszkolem.
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- W czasie zajęć dodatkowych i specjalistycznych odpowiedzialność za bezpieczeństwo
spada na osobę prowadzącą zajęcia;
- Dzieci na zajęcia specjalistyczne odbierane i przyprowadzane są przez osobę prowadzącą
zajęcia.
- Nauczyciela w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem
dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela.
- Stałą opiekę nad dziećmi w oddziale dzieci młodszych pełni nauczyciel i pomoc
nauczyciela lub woźna.
- Podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem Przedszkola nauczycielowi
prowadzącemu grupę dzieci towarzyszy pomoc nauczyciela lub woźna.
§ 8
- Przedszkole zapewnia organizację wycieczek zgodnie z właściwymi przepisami prawa i
przyjętym w Przedszkolu Regulaminem wycieczek.
- Przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za
zgodą i odpłatnością rodziców.
§ 9
- W Przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani
też samodzielnego podawania farmaceutyków.
- W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel lub dyrektor informuje
rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z
Przedszkola.
- W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem
rodziców.
§ 10
- Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z Przedszkola i są odpowiedzialni za ich
bezpieczeństwo w drodze do Przedszkola i z Przedszkola do domu.
- Rodzice (opiekunowie) przyprowadzający dziecko do przedszkola zobowiązani są do
rozebrania dziecka i przekazania go nauczycielowi w grupie.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez osobę dorosłą, zdolną do
podejmowania czynności prawnych, upoważnioną na piśmie przez rodziców.
- W razie nieodebrania dziecka w ustalonym czasie nauczyciel zapewnia mu opiekę,
próbuje nawiązać kontakt z rodzicami zgodnie z przyjętymi procedurami.
- W przypadku gdy nie można porozumieć się z rodzicami, nauczyciel zawiadamia
dyrektora, a ten policję.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka z Przedszkola, w przypadku kiedy
zachowanie rodziców wskazuje na spożycie alkoholu lub środków odurzających.
- Za bezpieczeństwo podczas organizowanych uroczystości i spotkań z rodzicami
odpowiadają :
- nauczyciele w trakcie występów dzieci,
- rodzice bezpośrednio po występie dzieci.
Rozdział 3
Organy Przedszkola i ich kompetencje
§ 11
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
§ 12
- Dyrektora Przedszkola powołuje i odwołuje organ prowadzący zgodnie z odrębnymi
przepisami.
- W przypadku nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go nauczyciel tego
przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 13
- Dyrektor Przedszkola kieruje bieżącą działalnością Przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz, a w szczególności:
- sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym:
- opracowuje roczny plan nadzoru pedagogicznego,
- prowadzi obserwacje zajęć dydaktycznych i innych form pracy z dziećmi oraz
bieżącą kontrolę pracy nauczycieli,
- gromadzi informacje o pracy nauczycieli,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i
nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
- wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez Radę
Pedagogiczną i Radę Rodziców, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe
wykorzystanie;
- przyjmuje oraz rozpatruje skargi i wnioski zgodnie z przyjętą w Przedszkolu
procedurą, z wyjątkiem skarg złożonych na Dyrektora Przedszkola;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i
pracowników niebędących nauczycielami.
- Dyrektor realizuje zadania zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej podjętymi w
ramach jej kompetencji oraz umożliwia współdziałanie i współpracę organów
Przedszkola.
- Dyrektor realizuje zalecenia, wskazówki i uwagi ustalone przez organ prowadzący oraz
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 14
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i
opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Przedszkola oraz wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w Przedszkolu. W zebraniach Rady z głosem doradczym mogą uczestniczyć
inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady
Pedagogicznej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Podstawowym dokumentem
działalności Rady Pedagogicznej jest księga protokołów.
- Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na
posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich
rodziców a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
§ 15
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców dzieci
uczęszczających do Przedszkola.
- Członkowie Rady Rodziców wybierani są w tajnych wyborach na pierwszym zebraniu
ogólnym w roku szkolnym, przynajmniej po jednym przedstawicielu z każdego oddziału.
- Rada Rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może
być sprzeczny ze Statutem Przedszkola.
§ 16
- Organy Przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków
rozwoju dzieci i podnoszenia jakości pracy Przedszkola.
- Organy Przedszkola zapewniają bieżącą informację pomiędzy sobą poprzez:
- organizowanie wspólnych posiedzeń;
- wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania;
- planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
- Organy Przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach swoich kompetencji.
- Spory pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców rozstrzyga Dyrektor poprzez:
- wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron;
- wyjaśnienie istoty nieporozumień;
- podjęcie decyzji rozstrzygającej.
- W sprawach nierozstrzygniętych przez Dyrektora strony mogą zwracać się, w zależności
od przedmiotu sporu, do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Rozstrzygnięcie organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny
jest ostateczne.
Rozdział 4
Organizacja pracy Przedszkola
§ 17
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w
zbliżonym wieku.
- Zasady doboru dzieci do oddziału powinny uwzględniać potrzeby, zainteresowania i
uzdolnienia, a także stopień i rodzaj niepełnosprawności.
- Liczba miejsc w przedszkolu wynosi 175
- Przedszkole prowadzi 7 oddziałów.
- Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25.
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli w
zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
§ 18
- Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza jest prowadzona na podstawie programu
wychowania przedszkolnego, uwzględniającego podstawę programową wychowania
przedszkolnego.
- Do realizacji zadań statutowych placówka posiada 7 sal zajęć, 2 szatnię, 5 łazienek.
- Przedszkole nie odpowiada finansowo za rzeczy i odzież pozostawianą w szatni
przedszkolnej.
- Przedszkole nie odpowiada za zabawki i wartościowe przedmioty przyniesione przez
dzieci z domu.
§ 19
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacji Przedszkola opracowywany przez Dyrektora Przedszkola.
- Sposób opracowania i zatwierdzania arkusza organizacji Przedszkola na dany rok
szkolny określają odrębne przepisy.
§ 20
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora
Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i
higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają szczegółowy rozkład dla
swojego oddziału, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Ramowy rozkład dnia każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację
podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§ 21
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ
prowadzący na wniosek Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
- W okresie ferii zimowych i przerw świątecznych organizację działalności Przedszkola
ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z rodzicami.
- Przedszkole czynne jest 9,5 godzin dziennie, od godziny 6.30 do 16.00.
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest od godziny 8.00 do
godziny 13.00.
- W uzasadnionych przypadkach na wniosek rodziców czas przeznaczony na realizację
podstawy programowej poszczególnych oddziałów może być przesunięty w czasie, ale
nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.
- Informacje o terminach przerwy w pracy Przedszkola, dziennych rozkładach dnia i czasie
przeznaczonym na realizację podstawy programowej umieszcza się na tablicy ogłoszeń i
na stronie internetowej Przedszkola.
§ 22
- Rekrutacja do Przedszkola prowadzona jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc, w pierwszej
kolejności brane są pod uwagę kryteria ustawowe (pierwszy etap rekrutacji), a następnie
kryteria ustalone uchwałą Rady Miejskiej w Hrubieszowie (drugi etap rekrutacji).
- Dyrektor może dokonywać przyjęć do Przedszkola w trakcie całego roku szkolnego w
miarę posiadanych miejsc.
- Dziecko może być skreślone z listy dzieci przyjętych do Przedszkola:
- na podstawie decyzji Dyrektora podjętej w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną w
przypadku nieprzestrzegania regulaminu Przedszkola (nie dotyczy dzieci
realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne);
- z powodu niezgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie do dnia 7 września,
jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej Dyrektora o przyczynie
nieobecności dziecka;
- z powodu niezgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie 7 dni od dnia
rozpoczęcia roku szkolnego, jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej
Dyrektora o przyczynie nieobecności dziecka.
Rozdział 5
Zasady odpłatności za Przedszkole
§ 23
- Pobyt dziecka w Przedszkolu do 5 godzin dziennie jest bezpłatny w zakresie realizowania
podstawy programowej.
- Wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej czasu
przeznaczonego na realizację podstawy programowej ustala Rada Miasta
w Hrubieszowie.
- Opłaty za przedszkole rodzice (opiekunowie) dokonują w terminach wyznaczonych przez
dyrektora przedszkola i wysokości opłat naliczonych na podstawie informacji zawartych
w deklaracjach oraz wnioskach składanych przez rodziców opiekunów prawnych).
- Opłaty pobierane są w przedszkolu przez intendentkę i odprowadzane na konto bankowe
wskazane przez Centrum Obsługi Przedszkoli w Hrubieszowie za pomocą:
- terminala płatniczego,
- przelewem na konta bankowe przedszkola
- gotówką .
- Rodzic (opiekun prawny) ma obowiązek zgłaszania nieobecności dziecka w przedszkolu.
Odpisy za nieobecność naliczane są od następnego dnia po zgłoszeniu nieobecności dziecka.
§ 24
- Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
- Przerwa między posiłkami nie powinna przekraczać 3 godzin.
- Warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor
Przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.
- Koszty wyżywienia dziecka (tzw. wsad do kotła) w pełni pokrywane są przez rodziców,
w rozliczeniu miesięcznym, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.
- Odpłatność za usługi świadczone przez przedszkole pobierane są przez trzy kolejne dni
robocze, wyznaczone przez dyrektora przedszkola, poprzedzające 15 - sty dzień każdego
miesiąca.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 25
- W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników samorządowych niebędących
nauczycielami.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pozostałych pracowników określają
odrębne przepisy.
§ 26
- Do zadań nauczyciela należą w szczególności:
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas zajęć dydaktycznych, wycieczek,
wyjazdów, imprez;
- przebywanie z dziećmi w trakcie zajęć dydaktycznych;
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola;
- zapewnienie higienicznych warunków pracy;
- zapewnienie właściwej opieki podczas wyjścia poza teren przedszkola (jeden
nauczyciel zapewnia opiekę grupie liczącej nie więcej niż 15 dzieci).
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania, m.in.:
- informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu
wychowania przedszkolnego i planów pracy;
- udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka;
- ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie
dzieci, w szczególności dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych (dzieci
zdolne, z dysharmonią rozwojową, niepełnosprawne itp.)
- udostępnia rodzicom wytwory działalności dzieci (prace plastyczne, ćwiczenia na
kartach pracy i inne).
- Planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o wybrany program
wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej jakość, m.in.:
- tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
- dąży do pobudzania aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju:
społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej;
- wspiera rozwój aktywności dziecka nastawionej na poznanie samego siebie oraz
otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturowej i przyrodniczej;
- stosuje zasadę indywidualizacji pracy, uwzględniając możliwości i potrzeby każdego
dziecka;
- stosuje nowoczesne, aktywizujące metody pracy;
- realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i
zainteresowania dzieci.
- Prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb
rozwojowych dzieci:
- dokumentuje indywidualny rozwój dziecka we wszystkich sferach aktywności;
- prowadzi pracę wspierającą rozwój dziecka;
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
opiekę zdrowotną i inne formy pomocy;
- przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym naukę w klasie
pierwszej szkoły podstawowej;
- dokonuje analizy gotowości szkolnej dziecka i wydaje stosowną informację
rodzicom w terminie do 30 kwietnia danego roku szkolnego.
- Prowadzi dokumentację zajęć zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27
- Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
- prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych
stron dzieci,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania
problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do
rozpoznawanych potrzeb,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom
zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza
przedszkolnym,
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości,
predyspozycji i uzdolnień dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-
pedagogicznej.
- Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu
ustalenia stanu mowy dziecka,
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w
zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-
pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami
rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze
terapeutycznym,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom
edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-
pedagogicznej.
§ 28
- Nauczyciel ma prawo do wyboru programu wychowania przedszkolnego, który przedstawia Dyrektorowi.
- Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego.
§ 29
Nauczyciel jest zobowiązany systematycznie podnosić swoją wiedzę i umiejętności poprzez:
- udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego;
- samokształcenie;
- pomoc merytoryczną ze strony Dyrektora, nauczyciela metodyka i innych specjalistów;
- wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami;
- aktywny udział w naradach szkoleniowych rady pedagogicznej.
§ 30
- Pracownicy samorządowi niebędący nauczycielami zatrudnieni w Przedszkolu to:
- intendent,
- pomoc nauczyciela;
- pomoc kuchenna;
- woźna
- kucharz
- dozorca
- konserwator.
- W Przedszkolu mogą być tworzone inne stanowiska pracy, niewymienione w ust. 1,
jeżeli zaistnieje potrzeba wynikająca ze zmian organizacyjnych lub poszerzenia
samodzielności placówki przez organ prowadzący Przedszkole.
- Pracownicy samorządowi zobowiązani są do współdziałania z nauczycielami i
wspomagania ich w realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych dla dobra dziecka.
- Szczegółowy zakres czynności dla poszczególnych stanowisk pracy ustala Dyrektor
Przedszkola, kierując się organizacją i potrzebami placówki.
- Każdy pracownik zobowiązany jest do:
- dbałości o mienie Przedszkola;
- współpracy z innymi pracownikami, dbania o dobrą atmosferę pracy;
- przestrzegania przepisów bhp i dyscypliny pracy;
- powiadamiania Dyrektora o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach związanych z działalnością Przedszkola;
- przechowywania przedmiotów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu w miejscu niedostępnym dla dzieci.
§ 31
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, do nieujawniania danych stanowiących dobra osobiste dzieci i ich rodziców.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki rodziców
§ 32
- Rodzice mają w szczególności prawo do:
- znajomości zamierzeń pracy wychowawczo-dydaktycznej;
- rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie;
- pomocy ze strony Przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno-pedagogiczną;
- zgłaszania wniosków dotyczących doskonalenia procesu edukacyjnego;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Przedszkola;
- wnioskowania do Dyrektora o zorganizowanie na terenie Przedszkola zajęć
dodatkowych;
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnie z
potrzebami dziecka i rodziców;
- udziału w organizowanych przez Przedszkole zajęciach otwartych, uroczystościach,
zgodnie z obowiązującym harmonogramem i kalendarzem imprez;
- wyrażania opinii na temat sposobu organizacji i prowadzenia żywienia oraz
ramowego rozkładu dnia.
- Na rodzicach dzieci uczęszczających do Przedszkola spoczywa obowiązek:
- udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego
bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
- zapzapewnienia dzieciom 6-letnim regularnego uczęszczania na zajęcia;
- uczestniczenia w zebraniach ogólnych i grupowych;
- regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań
wychowawczych;
- terminowego regulowania należności za korzystanie z wychowania przedszkolnego
powyżej bezpłatnego czasu zgodnie z wysokością opłaty ustaloną uchwałą Rady
Miasta;
- usprawiedliwiania nieobecności dzieci na zajęciach edukacyjnych (tylko dzieci
realizujących obowiązkowe przygotowanie przedszkolne) w terminie do 7 dni,
ustnie, telefonicznie, pisemnie lub zaświadczeniem lekarskim.
- Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
- zebrania ogólne rodziców i nauczycieli rozpoczynające rok szkolny organizowane
przez Dyrektora Przedszkola;
- zebrania grupowe organizowane przez nauczycieli, nie rzadziej niż 2 razy w roku;
- zajęcia otwarte organizowane wg harmonogramu;
- wycieczki, uroczystości przedszkolne organizowane wg harmonogramu;
- konsultacje indywidualne;
- informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń;
- codzienne kontakty z rodzicami wynikające z bieżących potrzeb.
§ 33
Przypadki, w których dyrektor może skreślić dziecko z listy wychowanków
- Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może skreślić dziecko z listy
przyjętych do przedszkola, z wyjątkiem dziecka 6 – letniego, w przypadku:
- Zalegania z należnymi opłatami 1 miesiąc:
- Powtarzającego się nieterminowego regulowania należności.
- Nie uczęszczania dziecka do przedszkola bez uzasadnionej przyczyny co najmniej 1 miesiąc.
- W sytuacji, gdy w sposób szczególny narażone jest dobro innych dzieci.
- W przypadku pozostawiania dziecka w przedszkolu poza godzinami jego otwarcia.
- Tryb postępowania w przypadku skreślenia z listy wychowanków:
- Uzyskanie informacji o nieobecności dziecka lub innych przesłankach, które mogą być
powodem skreślenia dziecka z listy wychowanków.
- Ustalenie przyczyn nieobecności lub analiza powodów, dla których dziecko nie powinno
uczęszczać do przedszkola.
- Podjęcie uchwały dotyczącej wyrażenia opinii o zamiarze skreślenia dziecka z listy dzieci
przyjętych do przedszkola.
- Podjęcie decyzji o skreśleniu dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola.
- Pisemne poinformowanie rodziców o podjętej decyzji, wraz z uzasadnieniem.
- Od decyzji skreślenia dziecka z listy wychowanków, rodzicom przysługuje prawo
odwołania do organu prowadzącego, za pośrednictwem Dyrektora, w terminie 14 dni od
pisemnego powiadomienia.
- Po ustalonym terminie odwoławczym dziecko skreśla się z listy wychowanków.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki dziecka
§ 34
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, w szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, któremu odroczono
realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do Przedszkola, nie dłużej jednak niż
do końca roku szkolnego w tym roku, w którym kończy 9 lat.
- Dzieci 6-letnie mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Dziecko ma prawo do:
- bezpiecznego pobytu w przedszkolu;
- intymności;
- zaspokajania swoich potrzeb i rozwijania zainteresowań;
- indywidualności;
- zabawy;
- dbania o higienę osobistą;
- spokoju i wypoczynku;
- nietykalności osobistej;
- akceptacji i szacunku;
- wyrażania własnych myśli, pragnień;
- popełniania błędów;
- zmienności nastrojów;
- korzystania z posiłków i zaspokajania łaknienia;
- wyrażania swoich inwencji twórczych;
- bezkonfliktowego rozwiązywania problemów;
- opieki i pomocy ze strony dorosłych;
- pozytywnego wzmacniania przez dorosłych;
- kontaktów z dziećmi i dorosłymi;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz
ochrony i poszanowania jego godności osobistej;
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone.
- W Przedszkolu określono, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Jednym ze stosowanych środków wychowania są nagrody społeczne i rzeczowe.
- Nagrody:
- pochwała indywidualna;
- pochwała wobec grupy;
- pochwała przed rodzicami;
- dostęp do atrakcyjnej zabawki;
- dyplom uznania;
- drobne nagrody rzeczowe;
- przewodzenie w zabawie.
- Nagradzamy za:
- stosowanie ustalonych zasad i umów;
- wysiłek włożony w wykonanie pracy;
- wywiązanie się z podjętych obowiązków;
- bezinteresowną pomoc innym;
- aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola.
Dzieci znają zasady dezaprobaty za nieprzestrzeganie ustaleń.
Konsekwencje złego zachowania:
- upomnienie słowne, indywidualne;
- upomnienie słowne wobec grupy;
- poinformowanie rodziców o przewinieniu;
- odsunięci od zabawy;
- zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji;
- rozmowa z dyrektorem.
Konsekwencje stosujemy za:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu;
- stworzenie sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych;
- zachowania agresywne;
- niszczenie wytworów prac innych;
- celowe nie wywiązanie się z podjętych obowiązków.
- Dyrektor zgodnie z prawem podejmuje interwencję w środowisku wobec rodziny
dotkniętej przemocą w rodzinie. Działania odbywają się zgodnie z
procedurą "Niebieskiej Karty", co nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w
rodzinie.
- W Przedszkolu obowiązuje "Kodeks przedszkolaka" ustalony z dziećmi, w porozumieniu
z rodzicami. Obowiązkiem dziecka jest:
- przestrzegać wspólnie ustalonych zasad i norm postępowania w grupie;
- szanować godność swoją i innych;
- dbać o bezpieczeństwo swoje i innych;
- troszczyć się o wspólne dobro, wygląd i estetykę sali;
- uczestniczyć w zajęciach, pracować nad własnym rozwojem.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
§ 34
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 35
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
- Obsługę finansowo-księgową Przedszkola prowadzi Centrum Obsługi Przedszkoli w Hrubieszowie.
- W sprawach nieuregulowanych Statutem mają zastosowanie przepisy ogólne ustawy -
Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty i akty wykonawcze do ustawy.
- Organy działające w przedszkolu mogą wnosić poprawki do statutu po zasięgnięciu Rady
Rodziców.
- Statut przedszkola uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców.
- StStatut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej:
nauczycieli, dzieci, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- StStatut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
STATUT ZOSTAŁ ZATWIERDZONY NA POSIEDZENIU RADY PEDAGOGICZNEJ W DNIU 30.08.2019.