Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu zgłębialiśmy szeroki, ale bardzo wdzięczny temat książek. Rozmawialiśmy nie tylko o ulubionych książkach i bohaterach literackich, ale też o technicznej stronie czytelnictwa. Dzieci dowiedziały się, jak powstaje książka, i poznały zawody związane z tym procesem, a także samodzielnie zaprojektowały i wykonały okładkę książki. W poznaniu tego zagadnienia pomogły nam: zabawa matematyczna „Autorzy, ilustratorzy, drukarze” (przeliczanie, dodawanie i odejmowanie na konkretach), zabawa „Ile książek, ile pracy” (zapoznanie z zawodami, oglądanie ilustracji) i praca plastyczna „Robimy książkę”.
Ważnym aspektem czytelniczego tygodnia było podjęcie tematu biblioteki – dzieci dowiedziały się, czym różni się biblioteka od księgarni, poznały specyfikę tego miejsca i zasady zachowania się w bibliotece (słuchały wiersza „Biblioteka” i opowiadania „Koliberki w bibliotece”). To dobre przygotowanie do odwiedzenia najbliższej biblioteki, założenia karty i systematycznego korzystania z jej zasobów.
Duży walor wychowawczy miało omówienie sposobów korzystania z książek (zabawy „Kodeks czytelnika” i „Chronimy książki” oraz praca techniczna „Nowe okładki książek”). Dzieci, mając stały dostęp do zgromadzonej w sali literatury, uczyły się dbania o książki i korzystania z nich w sposób odpowiedzialny, a także utrwalały znajomość ustalonych w grupie zasad, tak aby w kąciku czytelniczym panował porządek i przede wszystkim – aby zgromadzone w nim książki jak najdłużej mogły służyć dzieciom.
Najciekawsze okazały się jednak zabawy i rozmowy dotyczące istoty czytelnictwa, czyli treści książek i emocji związanych z lekturą. Dzieci prezentowały swoją ulubioną książkę, wzięły udział w zabawach „Lubię książki, w których występują…” i „Bajkowe kalambury”, poznały piosenkę „Bajeczki”, klasyfikowały książki ze względu na rodzaj i poruszane w nich zagadnienia. Towarzyszyły temu duże emocje, chęć podzielenia się swoimi doświadczeniami i widoczne zaangażowanie dzieci.
Pozdrawiamy